PietsieKata

Muziek voor de ziel

(Nick van Gasteren in het Parool over de Iris Huis Band, de voorloper van PietsieKata)


"Taal is de ganzenveer waarmee je in het hart schrijft, het lied is de ganzenveer waarmee je in de ziel schrijft" - Rabbi Sineour Zalman van Liadi
Ware woorden, zo bleek gisteravond in het Parool Theater , waar de Iris Huisband klezmer-, zigeuner- en jazzmuziek tot een meeslepende stijl wist te smeden. Met de voor dit genre onmisbare instrumenten als klarinet, accordeon en viool, aangevuld met gitaar en een sonore tuba, schakelde de band moeiteloos over van vrolijkheid naar melancholie. Begonnen werd met Bulgar freilach, de herkenningsmelodie waarop twee jaar is gerepeteerd, aldus Hans Spoelstra.
Dat een instrument kan zingen - klezmer betekent lied-instrument, instrument om mee te zingen - bewees Rob van Velsen met een briljant intro van Bei mir bist du sheyn. De tuba en de accordeon deden de rest. Met La bohème, ook bekend van Charles Aznavour, werd de spanning opgevoerd, waarna Kalinka met een spontaan klappend publiek de zaal uit zijn voegen deed barsten. Het slotakkoord op accordeon dient hier zeker gememoreerd.
Na de pauze volgde de ene na de andere klassieker elkaar op: S'agapo, Dona dona, een mooi gearrangeerde versie met een prachtig 'liggend' akkoord achter het refrein en Ochi giorne oftewel Schwarze Augen, een overbekende zigeunermelodie.
Dat de band ad hoc een achtergrondkoor kan organiseren werd bewezen in Mir seine alle: de zaal zong en masse mee. De typische bruiloftsmuziek waarin vreugde en pijn even samenvloeien, is zonder twijfel de Jidishe tanz en er volgde nog een amusante muzikale 'strijd' tussen accordeon en klarinet in Joseph.
De toegift was, hoe kan het anders, Hava nagila.

© Het Parool, 19-10-2005